Day 01 – Introduce yourself

Hej.

Det är ganska svårt att prata om sig själv, men jag ska göra ett försök. Normalt sett har jag inte svårt att prata, jag började vid 9 månaders ålder och har inte slutat än. Min sambo kallar mig Thor-Alf ibland. Ni vet, som en av de fantastiska medlemmarna i Glada Hudik-teatern heter. Thor-Alf pratar hela tiden, om allt och snabbt går det. Han är alltid så entusiastisk och exalterad, sin norrländska ådra till trots. Han är helt fantastisk tycker jag. Jag är likadan. För det mesta försöker jag i alla fall. Jag är särdeles duktig på att prata för mig själv också.  Jag tror till viss del på det där med miljöpåverkan under uppväxten också. Min mor är nämligen expert på att prata med folk från andra sidan huset. Jag gör likadant. Där hör du kära sambo! Det är inte mitt fel att jag är uppfostrad till att tro att du har öron som tefat.

När man ska beskriva sig själv med ord så tenderar det ofta att hamna i något slags CV-upplägg. Jo, nog för att jag vill tro att jag är rätt trevlig och vänlig, lätt att komma överens med, värnar om andra människor och hela den där konkarongen. Jag tycker också att det är alla små konstigheter som gör människor unika och intressanta. Jag umgås därför helst inte längre med människor som inte är trevliga, vänliga och bjuder lite på sig själva. Med lite så vill jag betona att jag helst slipper se statusrader på Facebook om medmänniskors bajs eller mens. Till exempel. Lite måste man ju hålla för sig själv. 

Jag hyllar också människor som är vanliga, plaina och simpla människor, med villa, volvo, vovve. Jag tycker att det är fint. Det behöver inte vara okonventionellt för att vara fint. Min generation och de efterkommande har lidit av någon typ av vanlighetskomplex. Det har handlat väldigt mycket om att sticka ut, att vara sig själv till vilket pris som helst, att inte vara vanlig. Att synas, höras och få omgivningens bekräftelse på att man finns. Jag hade också en sådan period. Vegetarian i gymnasiet till exempel. Det höll i sig i cirka en vecka när jag insåg att mamma vägrade specialkoka några bönor till mig.

Man kan gå sin egen väg och ändå vara vanlig. Utan att ha ett behov av att känna sig ovanlig för sakens skull. Jag började med hästar när jag var sju år och höll sedan på framåt 20strecket. Ingen av mina närmsta kompisar har någonsin sysslat med hästar. De tyckte mest att de luktade illa. Och mamma var livrädd. Jag har lyssnat på hårdrock sedan jag var liten. Ingen av mina närmsta kompisar lyssnade på hårdrock och ingen hemma gjorde det. Jag bara gillade det! Jag läste media på gymnasiet, även fast alla sa att det var flummigt och att man inte skulle kunna få ett jobb. Nu jobbar jag med media, så tji fick dem!

Så, kontentan då, det funkar att vara vanligt ovanlig. Man följer sin egen väg bara, och tar inte åt sig så mycket av vad andra tycker och tänker. Jag tror att det är den bästa vägen. Litar man bara på sig själv så löser sig det mesta till det bästa.

Så, så är nog jag. Jag står för och tror på vad jag tycker, tänker och gör, vanligt eller ovanligt. För det mesta. Även solen har ju sina fläckar.

Det här inlägget postades i 30 days, Sara utmanas. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Day 01 – Introduce yourself

  1. P skriver:

    Du är för blygsam. Det här med att vägra stänga dörrar och lådor är en egenskap minst lika irriterande som Thor-Alfandet ditt, och därmed minst lika värd att nämna.

    Puss

  2. Du är ändå ovanligt rar! Önskar att fler var som du. Och villa, volvo och vovve rockar fett!

    Kram!

  3. raljerarfroken skriver:

    Fina Sara. Fint har du skrivit. Mycket fint. Krama.

  4. Ping: 2010 – in WordPress retrospect. | Trådlösa bekännelser

Kommentera

