Day 03 – Your parents

Mina hjältar – skulle rubriken kanske ändras till. För mina föräldrar har varit to hell and back. Samtidigt har de ändå lyckats att hålla ihop både vår familj och dessutom ge oss en alldeles normal, underbar och trygg uppväxt, min syster och jag.

Mina föräldrar träffades i Kalix i slutet av 60-talet över en varmkorv– efter en hederlig dans. Pappa var 26 och mamma var 19. Efter det så var det dem – det är fortfarande dem. När sedan syrran och jag kom så har det varit vi. Det är fortfarande vi.

Någon gång -83, jag minns inte exakt, så fick min lilla pluttiga syster en cancerdiagnos, som upptäcktes av en ren slump. Tur i oturen skulle man kunna kalla det. Allt gick supersnabbt och helt plötsligt så bodde vi inte hemma i Luleå längre, utan nere i Uppsala på en barncanceravdelning. Jag var också ganska liten när allt det här hände, så jag minns faktiskt inte så mycket av någonting. Jag minns barnterapin, med dockor som man fick pyssla om i en sjuksäng. Jag minns också att det i rummet bredvid fanns ett barnkök – med rinnande vatten i diskhon, det var mycket roligt.

Jag minns inte riktigt det övriga, allt det hemska.  Jag minns inte alls hur mamma och pappa reagerade eller mådde. I allafall inte i detaljer. Nu så här i efterhand försöker jag ta reda på mer, för det är mer en diffus känsla. Jag tycker att det är viktigt att veta, för mig. Jag vet inte hur de tog sig igenom den där perioden. Jag antar att man gör det för att man inte har några andra val i den situationen. Min lilla sparv till syster blev frisk till slut, det var inte alla barn där i Uppsala som hade den turen. Och för det är jag evigthetstacksam över.

Vår barndom har varit fylld med bra, vanliga och trygga saker. Det viktiga. Sådant man som vuxen sedan behöver. Sådant man själv vill föra vidare. Jag har fått drag av dem båda, för jag känner igen mig själv i mycket av hur de är som personer. Tjurskallighet till exempel. Och humor. Vi har alltid haft väldigt roligt tillsammans, min familj. När jag skulle sluta med tutte (napp, för er sörlänningar) fick jag gräva dem i potatislandet. På morgonen hade det vuxit upp en jättenapp i landet – som jag fick gräva upp själv. Jag minns inte innehållet, men själva händelsen i sig. Det säger nog det mesta.

Nu, så här långt efter att man flyttat hemifrån och långt bort, så har de liksom vuxit samman ännu mer. Så som jag upplever det. De är extremt egna som personer, men de är ändå en helhet. Stärkta av ett helt liv tillsammans. Jag och min syster har också blivit starka individer – med starka viljor och förmåga att reda oss själva. Men ändå vill man hem ibland och krypa upp bredvid dem i soffan, som om man var fem år igen. Mina föräldrar – mina hjältar.

Mina föräldrar - när de hemlighetsgifte sig.

Det här inlägget postades i 30 days, Sara utmanas och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Day 03 – Your parents

  1. Marie-Ann skriver:

    Måste säga att dina föräldrar gjort ett bra jobb:) De är sköna människor och jag saknar att inte få träffa alla oftare. Kram

  2. Aleksandra skriver:

    Vilken underbar hyllning till din mor och far.

  3. Ping: Skriv pappa, skriv! | Trådlösa bekännelser

  4. Therese skriver:

    Fint skrivet! ch jag minns faktiskt lite av de åren själv.Lilla Emma.Lilla Sara som snällt fick stanna och leka med kusin Therese medans din ma och pa var på sjukhuset.Jag hoppas verkligen att det gjorde allt lite lättare (Även m vi var som katt ch hund biland 🙂
    Och starka Stig och A-G.Det är ju verkligen en förälders största skräck!Att ens barn ska bli så sjuk att man inte vet åt vilket håll det kan gå.Usch! Men att ge upp finns såklart inte!

    Många kramar fina Sara (Så, nu gick det bättre me rimmet)

    Kramar

  5. Sis skriver:

    Mmm…så fint! Ska villigt erkänna att tårarna trillade på min kind å kan inte annat än att stämma in och hålla med. Mitt i prick. Puss

  6. Ping: 2010 – in WordPress retrospect. | Trådlösa bekännelser

Kommentera

