Skriv pappa, skriv!

Jag pratade med min pappa häromdagen efter det att jag skrivit mitt inlägg om mina föräldrar. Han sa att de hade blivit väldigt rörda, vilket kändes bra.

-Det är nästan så att man får en tår i ögat sa mamma.
-Inte nästan, det får man, hade pappa svarat.

Vi började prata om den där tiden, och allt som hände. Om hur jag mådde och om hur de mådde.  Pappa har sedan länge pratat om att han skulle vilja skriva ner saker, för att minnas lite bättre. Det är ju över 25 år sedan det började med syrran. Minnena bleknar och blandas ihop. Men alla papper, journaler och annat finns ju kvar. Vi har ju en massa bilder också, även om fotandet minskade drastiskt under sjukhusåren. Jag tipsade honom om bloggen Heja Abbe, och om hur Abbes pappa har skrivit och fotat sig igenom sin resa med sitt barn. Det kanske väcker någonting.

Så, pappa, jag uppmanar dig härmed att börja skriva. Det behöver inte ske kronologiskt, börja med en händelse som du minns starkast. 
Stolpa och skriv ihop.
Skriv det du minns.
Leta i pappren för detaljerna.
Fråga mamma och de andra vad de minns.

Jag hjälper dig att skriva ihop det sen, om du vill.

Det här inlägget postades i Sara och vardagen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

