Day 07 – Your best friend

Det där tampades jag med som barn. Vem är din bästis? Jag har faktiskt aldrig haft en bästis, jag har flera bästisar. Det började ju redan när man var rätt liten, det där med bästisen. Gud nåde den (jag) som då råkade säga att man hade en annan bästis till en bästis. Enbart för att jag aldrig riktigt fattade den där tjejgrejen. Stor dramatik, och så var den eftermiddagen efter skolan förstörd.

Om man nu bortser från sin sambo och familj och sådär, så är en riktig vän enligt mig en person som bara finns där, frekvent, sällan eller jämt. Jag har riktiga vänner som jag har känt i hela mitt liv, och sådana som jag har känt en kortare tid. Det spelar heller ingen roll hur ofta man ses eller hörs, för mig är det viktigaste vad man känner när man ses eller hörs. Det är det som definierar det hela, tror jag. Om det nu går att definiera.

Jag har ett kompisgäng som jag samlat på mig när jag pluggade och sedan flyttade 93 mil söderut. Sådana som man varit vuxen med. Eller, sådana man hittat sin vuxenroll tillsammans med snarare. Vuxna vänner?

Jag har ett kompisgäng som jag växte upp med. Vi har idag, utspridda över landet, med helt olika liv, fortfarande samma tighta kontakt som då. Vi ses inte och pratar inte lika ofta, men när vi väl ses så känns det som imorse. Min kära vän Mia sammanfattade det hela väldigt väl på ett bröllop i somras. Då hade vi nog heller inte varit i ett rum allihopa på flera år.

-Herregud. När vi ses känns det precis som om vi är 14 år och hängde på Gården igen. Allt och alla är sig likt. Det känns så sjukt. Men roligt. Och jag är så glad för det.

Sedan tror jag bestämt att alla klämde en liten tår. Men ja, vi är väl likadana som då. Möjligtvis med mer rumpa, barn, rynkor och inkomst då. Annars är nog sig allt precis likt som det var, för 17 år sedan.

Det här inlägget postades i 30 days och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

