Ge mig en borrmaskin.

Ja, jag är provocerad till den grad att jag känner för att prata lite högre, lite vassare, i ett lite mer engagerat tempo. Sånt här stör mig. Det stör mig så sjukt förbannat mycket. Inwarehouse har en sedvanlig julkampanj. Inne på delen för hem och hushållsgrejer hittade jag dessa två annonser.

Men alltså, ursäkta mig. 1900-talet ringde och ville ha sina könsroller tillbaka. Visst. Det är skillnad på kvinnor och män, fysiologiskt går det går inte att komma ifrån. Men som individer, personer och människor ska vi vara jämlikar idag. Det är min hårdnackade åsikt. Då kan vi fasen inte ha den här typen av marknadsföring som befäster könsrollerna så här. Det funkar inte.

Okej, om ska man se det på ren marknadsföringsnivå då. Vilka är det som handlar på nätet i större grad? Landsortsbor. Var är könsrollerna mer befästa i landet? Landsorten. Här har företag som Inwarehouse extra stora möjligheter att tvista sina budskap, tänja på gränserna och vända på steken. Inte gräva könsrollsgraven ännu djupare.

Sedan uppskattar jag inte att bli satt i facket TomteMor. Nån j-a måtta får det väl ändå vara på förolämpningarna. GE MIG EN BORRMASKIN!

(något osammanhängande inlägg ini gora-ondandet, hoppas att meddelandet gick fram)

Det här inlägget postades i Sara gnäller och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ge mig en borrmaskin.

  1. trollan skriver:

    Mycket givande och bra diskussion på Genusnytt. Blir ibland lite chockad över hur lätt en del av dem reagerar. Kan skriva under på det mesta du skriver. Ja, förr i tiden så var det män som borrade och kvinnor som strök och lagade mat. Men det är ett passerat skede. Känner många singel tjejer kring 30. Inte fasiken är de hjälplösa i fixandet. Idag lär sig kvinnor mer redan från början. Det är en ny generation. En generation som är uppväxt med att det är naturligt att man kan klara av saker som kvinna. Stereotypisk reklam är så billig och säljer faktiskt inte så bra. För det kan provocera många till att inte köpa faktiskt. För du är inte ensam 🙂

    • Hej och tack för feedbacken! 🙂
      Ja, för min del har jag diskuterat färdigt. Vissa av herrarna i diskussionen klarar inte riktigt av att läsa det man skriver, utan tolkar in egna värden och sätter ord i mun på en.
      Det fanns ett par som jag däremot fick utbyte av. Sorgligt att det inte går att ha en vettig diskussion bara…

      Trådlös – men uppladdningsbar! 😉

Kommentera

