And then came love.

Satt och googlade lite på måfå igår och insåg att en hemsida jag byggde när jag gick en kurs i html, för sisådär 10 år sedan, fortfarande finns kvar. Det var på den tiden det var inne för var och varannan att bygga egna hemsidor och långt innan bloggarna gjorde entré.
Idag bloggade UnderbaraClara om att ett hem inte känns komplett utan husdjur, och jag håller med till 100 %.

Sidan jag byggde handlar om min hund storpudel Gonzo. Jag köpte honom tillsammans med min dåvarande och det var väl egentligen aldrig ens meningen att vi skulle ha en hund. Just då. Och absolut inte en pudel i alla fall. Vi ville ha en bruksras, den dåvarande var uppvuxen med Riezenschnauzer och jag ville börja med bruks och skydd. Eller, jag ville hålla på med allt inom hundsport. Men hem till oss kom Gonzo, med buller och bång, och han frälste alla som kom i hans väg. Med ett extremt stort hjärta, och alltid full av hyss och humor. Innan han var ett år kunde han över 35 kommandon om han var på humör, han knatade med oss i fjällen och var en kärleksfull och tillgiven kompis i alla väder. Planer på att börja utbilda honom till räddningshund fanns i bakhuvudet.

Men när jag och den dåvarande separerade så fick han stanna kvar. Det fungerade inte med delad vårdnad och det är inte något jag rekommenderar till någon. Köp alltid en hund själv, det är mitt tips. Köp också en hund som du klarar av att hantera. Man ser alltför många hundar som hamnar i hem där de inte får det som de behöver. Det räcker inte med promenader många gånger. Och tänk en, två, tre gånger extra innan du skaffar en hund. Det är ett dygnet runt ansvar som du tar på dig, i de flesta fall 10 år framöver. Det är inte alltid det går att lösa så pass smidigt som det gick för oss.

Numera ses vi inte så ofta alls, jag bor ju 100 mil bort, men när vi väl ses är kärleken lika stor som alltid. Det kändes fruktansvärt att lämna honom där och då, men under den perioden i mitt liv kunde hans husse ge honom en bättre tillvaro än jag, så det var bäst för Gonzo. Inte ett beslut jag ångrar, men jag saknar honom varenda dag och det kommer alltid att kännas som att jag svek honom. Förra året opererades han för testikelcancer, men det gick bra. Nu har han precis fyllt 10 år och mår lika bra som alltid. Lite gubbigare har han blivit kanske.

Sedan gick tiden och jag träffade sambon. På köpet fick jag Java. En charmig Grand Danois tik med mycket bestämda åsikter om hur livet bör levas. Hon är vacker, varm och tillgiven och sin storlek till trots, en riktig liten mysgris när ingen ser. Ytterligare en ras som jag aldrig trodde att jag skulle få stifta någon närmare bekantskap med, men Grand Danois är fantastiska personligheter. Raka, ärliga och fantastiskt tillgivna. Är ni ute efter en riktig kompanjon så skräms inte av storleken, man vänjer sig. Och de är väldigt duktiga på att inte riva ner hemmet. På den fronten Gonzo var sämre…

Våran stora tjej är inte intresserad av det jag är intresserad av. Som t.ex att spåra eller annat trams i hennes bok. Så därför gror nu tanken på en till hund. En hund som bara är min och som jag kan träna och utbildas med. Men det får nog ligga på tankestadiet ett tag till. Det skulle förstås vara kul med en kompis till Java, men hon har ju kompisar hemma och på dagis som får duga ett tag till!

Det här inlägget postades i Sara och vardagen. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till And then came love.

  1. Frida skriver:

    Hur funkar det med hunddagis?? Apdyrt? Tider?

  2. Det funkar kanon med vårt dagis, Södertörns Hundcenter i Tulling, nära Ps jobb. Vi är jättenöjda! Det kostar ju dock 2200 kr/månaden och ju närmare stan man kommer desto dyrare blir det ju. De har öppet mellan 7-18 – så det funkar ju bra med vanliga arbetstider. Hon delar rum med två- tre andra hundar och får vara ute på prommis och i en stor rastgård varje dag. Normalt är hon rätt trött efter en dag där.

    Sugen på vovve Frida? 🙂

  3. Ping: Sheriffen signar off. | Trådlösa bekännelser

Kommentera

