Pangkaka.

Sitter och väntar på att en fil ska skickas över till Byrån innan jag kan packa ihop för dagen. Det går inte snabbt och stubinen är kort.

Så istället för att hyperventilera för mycket så planerar jag middagen. Ikväll blir det en favorit i repris hemma som jag hittat på Ica.se. Väldigt matigt tack vare potatis, purjo och morötter i smeten. Annars är ju pannkaka rätt menlöst.

Morotspannkaka med purjo.
Och bacon, om man är lagd åt det hållet.

 


Du behöver

  • 4 ägg
  • 4 dl mjöl
  • 8 dl mjölk
  • 1 paket bacon i tärningar, när jag är lat brukar jag ta färdighackat.
  • 2 potatisar
  • 2 morötter
  • 1/2 purjolök
  • 2 tsk salt
  • 2 krm peppar
  • 1 urkärnat, tärnat äpple
  • 2 dl rårörda lingon

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225°C.
2. Vispa ägg, mjöl och mjölk till en jämn smet. Vispa ner ytterligare mjölk.
3. Lägg bacontärningar i en smord långpanna. Ställ in i ugnen ca 5 minuter.
4. Skala och riv potatisar och morötter grovt. (Akta fingrarna, sist rev jag bort halva tummen)
5.Ansa och skär purjolök i tunna skivor/ringar. Blanda ner grönsakerna i smeten. Tillsätt salt och peppar.
6. Sänk värmen till 200°C. Häll smeten i långpannan, rör runt så att bacon och grönsaker fördelas jämnt. Ställ in i ugnen 25-30 minuter.

Servera pannkakan med urkärnat, tärnat äpple blandat med rårörda lingon.
Keso är också gott i röran, om man nu råkas ha det hemma också.

Det här inlägget postades i Sara lagar mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

