Hon borde ha gjort mer motstånd.

Är inte det här det sjukaste ni har sett på ett tag? Jag blir så förbannad. Hur i hela fridens namn fungerar vårt samhälle när en rättsinstans kan uttrycka sig på det här sättet? Förstår de vilka spår det kommer att sätta i den stackars lilla flickan som faktiskt bara är ett barn fortfarande. När har man gjort tillräckligt motstånd? Undrar man ju.

För några år sedan gjorde SVT-programmet Raggadish ett reportage om en ung tjej som blev grovt våldtagen och allvarligt misshandlad av tre killar. Jag stod bakom den ena kameran och det var inte den muntraste inspelningen jag varit med på. Men viktig, för tjejen är en riktig hjältinna och hon är nog en av de starkaste människor jag någonsin träffat.

Jag läste också hela domen och var helt paralyserad av alla konstiga frågor som flickan fick under rättegången. Hur många fungerade lyktstolpar fanns på din högra sida? till exempel. Det kanske ska tilläggas att den ena killen hade slagit in halva hennes ansikte med ett baseballträ i aluminium innan.

Vilka signaler sänder samhället till barn och unga vuxna genom att agera och säga så här? Det är riktigt, riktigt obehagligt.

Det här inlägget postades i Sara och vardagen och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hon borde ha gjort mer motstånd.

  1. Jag det har man hört förut: det var något fel i flickans/kvinnans beteende. Jag förstår inte hur det i efterhand kan bedömas vad som är ett lämpligt beteende eller tillräcklig motstånd. Det är nog dags att damma av lagboken ordentligt, inte bara dutta med dammvippan. Sedan krävs ett generationsskifte och en bättre könsfördelning bland de tjänstgörande i domstolarna!

  2. Therese skriver:

    Du är så klok fina kusin. Och jag är lika mörkrädd som du, och jag har en liten dotter och det är så läskigt att veta att hon kommer att växa upp i denna (kvinno)orättvisa värld:-(…………Jag mår illa!

    Många kramar!!

  3. Nomin skriver:

    Så jävla vedervärdigt. Världen är totalt fucked up det kan vi i alla fall konstatera.

Kommentera

